Så här bokar du
- Skapa ett användarkonto innan du börjar boka. Läs mer i manualen på hjälpsidan.
- När skapar ett användarkonto samt bokar en lokal och ingår ett bokningsavtal godkänner du att idrotts- och föreningsförvaltningen behandlar dina personuppgifter. Läs mer om hur idrotts- och föreningsförvaltningen hanterar dina personuppgifter på hjälpsidan och på goteborg.se/dinapersonuppgifteridrottochforening.
- Representerar du en skola, en förening eller en organisation, skapar du ditt användarkonto som privatperson, ta sedan kontakt med Idrott & förenings kundservice innan du bokar lokaler. Detta för att du/ni ska få rätt pris på den bokade lokalen.
- Om du inte är inloggad så kan du ändå leta bland tider, men när det är dags att boka måste du ange inloggningsuppgifter.
- Du får en faktura hemskickad i efterhand.
Du kan boka enstaka tider eller ansöka om en återkommande tid inför en säsong.
Om du inte vet exakt tid
Om du inte har krav på en specifik tid för en aktivitet, utan vill få en överblick över tillgängliga tider på en viss anläggning, välj då Hitta anläggningar & lokaler. Sök fram en lämplig anläggning eller lokal. Klicka på Bokningsschema för att se en kalender med lediga tider. I schemat, klicka Boka på den tid som passar.
Om du vet vilken tid du vill ha
Om du är ute efter en viss tid, välj då Hitta lediga tider. Sök fram en ledig tid. Klicka Boka tid för den lokal och tid som passar dig. Du kan sedan välja en kortare tid än den du sökte fram.
Återkommande tider och arrangemang
Läs mer om att boka återkommande tider (tex för träning varje vecka) och arrangemang (tex turneringar) på ansökan om tider.
Intressebokning - måste godkännas av en handläggare
En intressebokning är en önskan om att få boka en anläggning eller lokal. Du bokar då inte anläggningen/lokalen direkt, utan din bokning måste godkännas manuellt av en handläggare. Så är det alltid om det är mindre än en vecka kvar till uthyrningstillfället. Vissa anläggningar, som exempelvis ishallar och vissa gräsplaner, går bara att intresseboka.
Det är först när tiden blir godkänd som den verkligen är bokad. Du kan följa ärendet under ”Mina sidor”. Bekräftelse skickas per e-post eller sms.
Preliminärbokning - måste godkännas av lokalansvarig
När du bokar en mötes- och festlokal för fest blir det en så kallad preliminärbokning. Inom en vecka ska du kontakta lokalansvarig som godkänner eller avslår din bokning. Du hittar kontaktuppgifter till lokalansvarig under ”Info” till höger om anläggningsnamnet.
Observera: om din preliminärbokning inte blir godkänd inom en vecka kommer den att avbokas automatiskt.
Öppettider & nyckelhantering
När du gjort en sökning så kan du läsa mer om lokalen/anläggningen under länken "Info" som du hittar till höger om anläggningsnamnet. Här hittar du öppettider, adress och telefonnummer till anläggningen, dess storlek och vilka verksamheter som kan bokas där. Här hittar du också annan information som exempelvis hur det fungerar med nycklar, belysning, omklädningsrum med mera.
Avbokning
De flesta typer av bokningar kan du avboka själv på Mina sidor. Festavbokningar sker skriftligen via post, fax eller e-post. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på den upplåtelse som skickas ut vid festbokning.
Vid sena avbokningar tar vi ut en avgift. Hur mycket du får betala beror på hur sent du bokar av. Avbokning är kostnadsfri om den görs senast 7 dagar före bokad tid, utom vid fest eller arrangemang där avbokning alltid kostar minst 300 kr.
För mer information om avbokningsavgifter se Taxor 2021.
Faktura
En faktura skickas ut månaden efter hyrestillfället. Detta gäller även vid stående, återkommande bokningar.
Kundservice
- 2021-04-09 Ansök om bidrag för att ordna aktiviteter under sommarlovet
- 2021-04-01 Strötider för bokning av bollplaner 5 april-2 maj
- 2021-03-03 Information till föreningar med anledning av coronaviruset
- 2021-02-03 Dags att ansöka om inomhusarrangemang för hösten -21 och våren -22
- 2021-02-01 Ansökan inomhushallar 2021/2022